Práce personalisty: Jaká je a co obnáší?
Práce s lidmi dokáže být čas od času velice náročná. Z toho důvodu firmy zaměstnávají personalisty, resp. pracovníky v oblasti řízení lidských zdrojů, kteří zajistí, že na pracovišti bude vše probíhat přesně tak, jak má. V následujících řádcích se na tuto záslužnou profesi podíváme pěkně zblízka.
Kdo to je personalista a jaká je náplň jeho práce?
Personalista je člověk, který zajišťuje veškerou personální agendu v dané organizaci.Jeho práce se dotýká oblastí, jako jsou:
- nábor, přijímání a propouštění zaměstnanců,
- příprava smluv a dalších dokumentů týkajících se pracovněprávních vztahů (např. ohledně vzniku, průběhu a ukončení pracovních poměrů),
- vedení personální evidence všech zaměstnanců,
- vyřizování požadavků individuálních personálních žádostí či požadavků z oblasti sociální politiky,
- hodnocení, motivace a odměňování zaměstnanců,
- analýza vzdělávacích potřeb a zajišťování rozvoje a vzdělávání zaměstnanců (mj. školení),
- spolupráce s vedoucími pracovníky jednotlivých oddělení,
- reporting vedení organizace ohledně lidských zdrojů aj.
Jaké dovednosti a znalosti by měl správný personalista mít?
S výkonem práce personalisty je spjata celá řada kompetenčních požadavků, které je potřeba splnit. Přesněji řečeno se jedná o seznam odborných znalostí a dovedností, jejichž osvojení je pro výkon této práce klíčové.
Odborné dovednosti
Mezi odborné dovednosti, kterými by měl správný personalista disponovat, patří především následující:
Obecné dovednosti a soft skills
Vedle dovedností odborných jsou samozřejmě důležité i dovednosti obecné, jako jsou počítačová gramotnost, právní povědomí a jazyková způsobilost v češtině i angličtině, a dovednosti měkké (tzv. soft skills). V případě personalisty se k žádoucím měkkým dovednostem řadí schopnost efektivní komunikace a řešení problémů, schopnost plánování a organizování práce a dále také samostatnost a aktivní přístup.
Odborné znalosti
Z odborných znalostí pak lze zmínit především znalosti:
Výhodou může být mimo jiné také znalost trhu práce, jeho ukazatelů a vývojových trendů, znalost podmínek zaměstnávání v zahraničí či znalosti v oblasti kolektivního vyjednávání.
- S pomocí všech výše uvedených znalostí a dovedností personalisté zaměstnancům do jisté míry pomáhají předcházet tzv. syndromu vyhoření.
Jaké vzdělání je potřeba k výkonu práce personalisty?
K výkonu práce personalisty je vyžadováno ukončené střední vzdělání s maturitní zkouškou, případně střední vzdělání s výučním listem i maturitní zkouškou. V ideálním případě by se mělo jednat o studium v oboru ekonomika a podnikání.
Nicméně, potřebnou kvalifikaci lze získat také absolvováním některého z akreditovaných vzdělávacích kurzů, například kurzů rekvalifikačních, v nichž se naučíte vše, co je k výkonu práce v oblast lidských zdrojů potřeba. Někteří pořadatelé kurzů vám navíc vyjdou vstříc a nabídnou vám možnost individuální či kombinované formy studia.
Jak je to s praxí a finančním ohodnocením personalisty?
Personalista bez praxe
Budete-li se ucházet o zaměstnání jako personalista bez praxe, pravděpodobně to – stejně jako u každé další profese – nebude procházka růžovým sadem. Jakousi výhodu mohou mít čerství absolventi, kteří se ještě stále rádi učí novým věcem a které si ta či ona firma ráda „vycvičí“ a přetvoří k obrazu svému. Avšak i v případě, že čerstvými absolventy nejste, lze provést určité kroky, které vaše šance zvýší. O jaké kroky jde?
Slevte ze svých nároků
V prvé řadě budete pravděpodobně muset slevit ze svých nároků. Zajisté nepotrvá dlouho a na požadovanou úroveň se postupně vypracujete.
Doveďte k dokonalosti svůj životopis i průvodní dopis
Dále se zaměřte na svůj životopis, který co nejvíc vyšperkujte, a také na – leč často opomíjený – průvodní dopis. Dopis toho oproti životopisu řekne mnohem víc a také vám pomůže odlišit se od ostatních. Dostatečně vyzdvihněte své vlastnosti a dovednosti, které byste mohli v dané práci uplatnit, a také se zmiňte o tom, jak byste díky nim mohli společnosti přispět. Za stejným účelem můžete uvést i své koníčky.
Dostatečně se připravte na pohovor
Vybere-li si potenciální zaměstnavatel z haldy obdržených životopisů právě ten váš a pozve vás na pohovor, rozhodně nepodceňte dostatečnou přípravu. Na internetu zcela jistě najdete řadu otázek, které se při pohovoru s největší pravděpodobností objeví.
Finanční ohodnocení personalisty
Přirozeně vás bude asi také zajímat, jak je to s finančním ohodnocením personality, resp. jaká je průměrná výše jeho mzdy (v soukromé sféře) či platu(ve sféře veřejné).
V soukromém sektoru činila v roce 2020 střední hodnota hrubé měsíční mzdy 36 181 Kč. Nejlépe na tom byli personalisté z Prahy a Středočeského kraje, dále také z kraje Plzeňského a Zlínského. V sektoru veřejném pak střední hodnota hrubého měsíčního platu v témže období dosahovala výše 40 509 Kč. Nejvyšších příjmů dosahovali zaměstnanci v oblasti řízení lidských zdrojů z Prahy, Plzeňského a Jihomoravského kraje.
- Zaujala vás práce personalisty? Co takhle vyzkoušet rekvalifikační kurz?
Komentáře
Přidat komentář