Empatie: Základ úspěšné práce asistenta pedagoga
V dnešním školství hraje empatie stále významnější roli. Asistent pedagoga, který denně pracuje s různorodou skupinou žáků, potřebuje tuto dovednost obzvlášť. Schopnost vcítit se do druhých, porozumět jejich potřebám a adekvátně reagovat je základním pilířem úspěšné pedagogické praxe.
Tento článek se zaměřuje na význam empatie v práci asistenta pedagoga, její projevy v praxi a důležitost zachování profesních hranic. Poskytuje praktické rady pro rozvoj empatických dovedností a upozorňuje na rizika, která může přílišná empatie přinášet.
Co to vlastně je empatie a jaký má význam ve školním prostředí?
Empatie představuje schopnost vcítit se do jiného člověka, emočně i racionálně zpracovat jeho situaci, porozumět jeho perspektivě a adekvátně na ni reagovat. Ve školním prostředí hraje empatie zásadní roli – jednak při podpoře vzdělávacího procesu jako takového, jednak při vytváření bezpečného prostředí pro žáky.
- Mohlo by vás zajímat! 5 důvodů, proč se stát asistentem pedagoga
Role empatie v práci asistenta pedagoga
Asistent pedagoga musí být schopen rozpoznat individuální potřeby žáků a porozumět jim. Prostřednictvím empatického přístupu dokáže snáze pochopit nejen verbální projevy svých svěřenců, ale také projevy neverbální a jejich chování. Rovněž si tímto způsobem buduje důvěru, která je základem úspěšné spolupráce. V konfliktních situacích empatie pomáhá najít vhodné řešení a předcházet eskalaci problémů.
Projevy empatie v praxi
Empatie se projevuje hned ve třech sférách, kterými jsou:
- verbální komunikace,
- neverbální komunikace,
- aktivní naslouchání.
Empatický asistent využívá vhodnou verbální komunikaci, tzn. volí přiměřená slova, tón hlasu a tempo řeči. Neméně důležitá je neverbální složka, do níž spadá oční kontakt, výraz tváře a řeč těla. Zásadní dovedností je aktivní naslouchání, kdy asistent věnuje žákovi plnou pozornost a dává najevo porozumění.
- Empatie je jednou z tzv. měkkých dovedností. Znáte i ty ostatní?
Dá se empatie naučit?
Ačkoliv se mnoho lidí domnívá, že se schopností empatie se musí člověk prostě narodit, není tomu úplně tak. Je sice pravda, že každý člověk v sobě nějakou tu míru empatie od narození má (byť třeba jen malou), může se ji však v průběhu života i naučit.
Pokud se do toho chcete pustit, začněte tím, že budete naslouchat ostatním. Nemusíte přitom hned reagovat a nabízet všemožná řešení, ale pro začátek postačí, když budete pečlivě poslouchat a zkoušet si představit sebe ve stejné situaci. Chce to čas a pravidelný „trénink“. ☺
Rozvoj empatických dovedností
Pro rozvoj empatie je důležité sebepoznání a uvědomění si vlastních emocí. Asistent může využívat různé techniky – například reflexi vlastních reakcí nebo modelové situace. Významnou roli hraje také pravidelná supervize a sdílení zkušeností s kolegy.
Více se dozvíte v následující infografice!
Empatie ano, ale odsud posud
I při empatickém přístupu je nutné zachovat si profesní odstup a nastavit jasné hranice. Asistent musí najít rovnováhu mezi vcítěním se do potřeb žáka a zachováním si své profesionality a autority.
Přílišná empatie, kdy se asistent nechá příliš vtáhnout do osobních problémů žáků, může vést k emocionálnímu vyčerpání a syndromu vyhoření. Asistent může začít pokládat problémy žáků za své vlastní, což narušuje jeho profesionální úsudek.
Proto je více než důležité, aby asistent pedagoga pečoval o své psychické zdraví a kontinuálně se v této oblasti vzdělával. Jen psychicky vyrovnaný asistent může být skutečně nápomocný svým žákům. Hranice empatie nejsou v práci překážkou, ale nástrojem pro její efektivní vykonávání.
Pár slov závěrem
Empatie je nepostradatelnou součástí práce asistenta pedagoga. Pomáhá vytvářet pozitivní vzdělávací prostředí a podporuje efektivní komunikaci s žáky. Pro úspěšnou praxi je důležité empatii rozvíjet a současně dbát na zachování určitých profesních hranic.
Zvažujete povolání asistenta pedagoga, ale chybí vám odpovídající kvalifikace? Přihlaste se na náš rekvalifikační kurz, kde vás vše naučíme!
Komentáře
Přidat komentář